Sunday, 12 August 2012
PENTAKSIRAN
BAGAIMANA MELAKSANAKAN PENTAKSIRAN DI PRA SEKOLAH
1. MERANCANG -
* Tahu tahu mentaksir
* Tahu apakah kontruks yang ditaksir.
* Rujuk kepada Standard Kandungan dan Standard Pembelajaran dalam KSPK.
* Rujuk kepada Standard Prestasi teras dan kriteria berkaitan.
* Tentukan intrumen(aktiviti atau strategi yang akan digunakan.
* Tentukan bila hendak ditaksir.
* Tentukan tempoh pemerhatian.
2. MEMBINA INSTRUMEN
Berdasarkan Kontruk, Standard Kandungan, Standard Pembelajaran, Standard prestasi , guru boleh membina instrumen serta mengatur aktiviti yang sesuai dan tepat supaya murid berpeluang memberi respon yang diharapkan. Melalui pendekatan pentaksiran autentik, murid boleh diperhati dan ditaksir melalui aktiviti-aktiviti P&P. Pemilihan instrumen dan aktiviti harus sesuai dengan apa yang hendak ditaksir dengan mengambil kira faktor murid dan persekitaran mereka. Satu instrumen atau aktiviti boleh digunakan untuk mendapatkann evidens bagi lebih daripada satu kontrus. Antara aktiviti yang lazim dijalankan ialah permainan, lakonan, nyanyian, projek, bercerita, kuiz dan perbualan.
3. MENTAKSIR
Apakah yang diperhatikan
1. Tingkahlaku
- mengurus diri sendiri
- bermain bersama rakan.
- membuat kolaj dalam kumpulan.
- menyusun blok bersama rakan atau bersendirian.
2. Interaksi.
- bacaan
- nyanyian
- main peranan
- bersoal jawab
- aktiviti berkumpulan.
- interaksi berkumpulan/ projek
- dengan diri sendiri
- perbualan antara murid dengan guru./ orang dewasa.
3. Proses dan Hasil Kerja Murid
- lukisan
- buku kecil
- buku skrap
- kraf tangan
- lembaran kerja
- membuat model menggunakan bongkah
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment